Inte så jobbvänlig bransch

"Branschen krymper 10 procent i år" kan man läsa på dagens media.
Usch förutsättningarna i medie/marknadsföringsbranschen är inte så roliga.
Totalt har reklaminvesteringarna som förmedlades via mediebyråer under
det första kvartalet 2009 dalat med över 18 procent. Det betyder att drygt en
halv miljard kronor har försvunnit jämfört med januari-mars 2008.

Men några ser nu en liten vändning. I höstas löd en återkommande spådom
att den stora smällen skulle komma under det första kvartalet 2009. Och när
det var dags för Sveriges Mediebyråer att redovisa sina medlemmars reklamköp
i januari blev resultatet en nedgång på 24 procent jämfört med 2008.
Hallå 24%!! hur mycket som helst. Följande månad var siffran 21 procent...

Under det första kvartalet i år har alla medieslag utom bio backat. Trenden kommer
sannolikt att fortsätta, menar mediebyråcheferna. Bland medieslagen tror samtliga
att tv och webben står starka medan tidningar och tidskrifter får det jobbigare.

Dagensmedia.se har talat med tre mediebyråchefer. Enligt dem landar investeringarna
för helåret 2009 på en nivå som är mellan 10 och 12 procent lägre än 2008.
Alltså: mediebyråerna förmedlar reklam för upp till 1,5 miljarder kronor mindre i år.
Men några vittnar om en försiktig optimism bland kunderna. Det var en stor försiktighet
bland kunderna i början av året. Men nu har de flesta anpassat sig till konjunkturen och
lyckats hitta nya möjligheter. Året totala volymer kommer säkerligen att minska men
branschen spås inte tappa så mycket mer än vad den gör i nuläget.
Sammanfattningsvis; ett svagt år men klart bättre än första kvartalet.

Osäkerheten ligger dock kvar. Läget har inte förvärrats men kanske inte heller förbättrats.
Många menar att de digitala investeringarna dock ökar kraftigt men många söker vägar
som inte är annonsering och kanske inte syns i siffrorna. Att integrera sina olika kanaler,
som tv och internet, är numer inte ett val utan ett måste för att 1+1 ska bli 3.

Mediekategorier som ökar första kvartalet 2009:
Bio 28 procent
Mediekategorier som minskar första kvartalet 2009:
Fackpress -40 procent
Kvällspress -40 procent
Dagspress storstad -25 procent
Populärpress -24 procent
Internet -20 procent
Utomhusreklam -19 procent
Radio -19 procent
DR/Annonsblad -17 procent
Dagspress landsort -16 procent
TV -12 procent

Yrkesprognos: Marknadsförare

jobbprognos
Tioårsprognosen måste ljuga, annars får vi väl skola om oss till sjuksyrror eller datanördar?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0